Elke online marketeer speelt graag in op de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zo zien we steeds beter dat personalisatie en location based marketing belangrijke trends zijn. Maar ben je ook op de hoogte van alle andere online marketing trends? Zo niet, dan leren we je graag wat bij in dit artikel.
1. Ephemeral marketing
Bij ephemeral marketing moet je denken aan content die verdwijnt nadat het bekeken is. Het perfecte voorbeeld hiervan is de bekende app Snapchat. Ephemeral content dringt niet op, maar legt de focus op exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out, wat de bekendste eigenschap van Generatie Z (geboren na 1995) is.
Nadat Snapchat zo’n succes werd volgden Instagram, Facebook en WhatsApp met hun stories. Stories verschijnen niet in de tijdlijn en vergen een actie van de gebruiker; hij moet namelijk zelf op de story klikken om deze te openen. De uitdaging is dus het triggeren van de nieuwsgierigheid met verdwijnende content.
2. Micro-influencers
Belangrijke oorzaken van het niet overkomen van een nieuwe merkboodschap is het ontbreken van originaliteit en echtheid van de inhoud. Ontvangers van deze boodschappen zien namelijk steeds vaker door nep beelden heen, wat een afname van engagement als gevolg heeft. Om dit te voorkomen kunnen bedrijven online influencers inzetten. Echter ligt de voorkeur niet langer bij de grootste influencers, maar juist bij de zogenaamde ‘micro-influencers’. Een influencer met miljoenen volgers geeft namelijk geen enkele garantie, maar een micro influencer met enkel voor jouw merk relevantie volgers kan veel effectiever zijn.
3. Chatten met bedrijven
Het contact tussen bedrijven en consumenten moet sneller, gemakkelijker en directer worden. De oplossing hiervoor is direct chatten met bedrijven. Het meest logische programma hiervoor Whatsapp, met maar liefst 11 miljoen gebruikers in Nederland. Om deze reden zetten steeds meer bedrijven Whatsapp in om met hun klanten te chatten. De klant verwacht immers dat bedrijven altijd en overal online zijn, net zoals zij.