Online marketing is een zeer groot en divers onderwerp. Het bevat alle marketing-gerelateerde activiteiten die plaatsvinden op het internet. Dit begrip kan ook gedefinieerd worden als internet marketing of e-marketing. Marketing op online platformen bevat zowel een creatief als een technisch aspect. Deze vorm van marketing is tegenwoordig erg groot en blijft groeien. Hierdoor is het een vak apart met verschillende specialismen. Verschillende onderdelen zijn: design, het optimaliseren van zoekmachines en conversie optimalisatie.
Online Marketing Bedrijfsmodellen
Binnen de online marketing wordt er onderscheid gemaakt in verschillende bedrijfsmodellen:
- Affiliate marketing. De kern hiervan is dat de organisatie hun klanten een beloning biedt voor de gekochte leads of afgesloten abonnementen.
- E-commerce. Dit zijn alle verkopen en transacties die via het internet plaatsvinden.
- Lead-based website. Een lead staat voor een potentiële klant. Het is de bedoeling dat er zoveel mogelijk leads worden binnengehaald, bijvoorbeeld door mensen die hun gegevens achterlaten op de website. Het uiteindelijke doel is dat deze leads van potentiële klant naar echte klant gaan.
- Local strategy. Wordt het meest gebruikt door kleinere organisaties. Potentiële klanten worden in contact gebracht met de producten en/of diensten die de organisatie aanbiedt. Dit gebeurt via social media.
Verschillende vormen van online marketing
Er zijn ontzettend veel onderdelen in de online marketing. Hieronder staan er een aantal genoemd:
- Viral marketing
- E-mail marketing
- Affiliate marketing
- Online advertenties
- Interactieve marketing
- Social media marketing
- Online reclame banners
- Adverteren in een zoekmachine (SEA)
- Optimalisatie van een zoekmachine (SEO)
Het belang van online marketing
Deze vorm van marketing biedt diverse mogelijkheden om te blijven ontwikkelen op het internet. Sinds de start van het internet, meldden steeds meer consumenten zich aan. Hierdoor werd het internet een platform om deze consumenten snel te benaderen. Ook wordt het internet vaker bezocht en wordt de tijd die consumenten online besteden steeds langer. In 2015 was 68% van de consumenten al (bijna) dagelijks online. Dit aantal steeg naar 86% in 2011. (Bron: 2016, fransistadema)
Waarom zou je gebruik maken van online marketing?
- Online marketing is vergeleken met traditionele marketing een stuk goedkoper.
- Online marketing is overzichtelijker dan traditionele marketing. Dit is te danken aan een tal van online hulpprogramma’s. Met deze programma’s kunnen resultaten gemeten en vergeleken worden. Door vervolgens deze gegevens te analyseren kunnen er verbeteringen worden aangebracht.
- Online marketing is persoonlijker dan traditionele marketing. In eerste instantie klinkt dit gek, maar het geheim zit in de beschikbare tools op het internet. Met deze tools kunnen berichten veel gerichter worden verstuurd en aangepast worden op de doelgroep.
Meer informatie over wat een online marketing bureau doet.